نقش صبر بانوان در الگوگیری از صبر تاثیرگذار حضرت زینب(سلام الله علیها)(7)
زنی که الگوی به تمام معنای زن بودن را از حضرت زینب می داند، با حيثيت زنانه خود مي تواند صبر اجتماعي را توليد کند.
خانمی که، شجاع نهضت امام حسین (علیه السلام) بود. او خداشناسی بود که در تحمل مصائب به « ام المصائب » یافت. در عفت و نجابت ثانی زهرا (سلام الله علیها) بود. تندیس شرم و حیا و داراي عصمت صغري. او ولیة الله بود، راضی به رضاي الله و امینةالله بود، عالمه غیر معلمه. محبوب رسول خدا و فاطمه زهرا و امیرالمؤمنین، نائبة الزهرا، شریکۀالحسین و در فصاحت و بلاغتوارث امیرالمؤمنین بود شجاعت ملکه وجودش بود. او قهرمان کربلا بود و در صبر و مقاومت مجسمه تقوا بود. در برخورد بامصیبت ها، چون کوه مقاوم و چون صخره در مقابل امواج خروشان، خم به ابرو نیاورد. او کمر مصیبت را شکسته بود. در طول نهضت عاشورا، بلا گردان زنها و بچه ها و امام سجاد (علیه السلام) بود………………
لذا داریم برخي رواياتی که به فزوني صبر در زنان اشاره کرده اند. اين ويژگي، زنان را در سختي هاي زندگي، به ويژه سختي هاي مربوط به فرزند داري در عين تحصيل و خويشتن داري جنسي و.. کارآمد مي سازد؛ زيرا در قسمت هاي قبل آگاه شديم که:
«دانشمندان معتقدند: توان مغزي مادران در انجام کارهاي چند سويه، در آنِ واحد انجام مي گيرد، که متناسب با نيازهاي هم زمان طفل در فاصله هاي زماني کوتاه است.
امام صادق (عليه السلام) در حديث موثقي به نقل از پدر بزرگوارش فرمود:«خداوند تبارک و تعالي براي زن صبري معادل صبر ده مرد قرار داده است و آن گاه که حمل بردارد قدرت ده مرد ديگر را نيز به وي مي دهد.»
به قول ژوليا کريستوا: «با تولد کودک، مادر با هزار تجربه آشنا مي شود که بدون کودک، به ندرت با آن روبرو مي شود، مثلا عشق به ديگري، تجربه اي است آرام، دشوار، دلپذير در روند مراقبت و مهرباني به گونه اي که خود را به دست فراموشي مي سپارد.»
لذا « اگر زنها با انقلاب سازگار نبودند و اين انقلاب را نمى پذيرفتند و به آن باور نداشتند، مطمئناً اين انقلاب واقع نمى شد. اولًا، اگر آنها نبودند، نيمى از گروه انقلابيون مستقيماً در ميدان نبودند. ثانياً، به طور غير مستقيم روى فرزندان و شوهران و برادران و محيط خانه- كه زن در محيط خانه داراى تأثير فرهنگى زيادى است- اثر مى گذاشتند. اين حضور آنها بود كه توانست ستون فقرات دشمن را بشكند و مبارزه را به معناى واقعى كلمه پيش ببرد.»
«مادران در دوران انقلاب و در جنگ تحميلى، فرزندان خود را به سربازان جانباز و شجاع در راه اسلام و مسلمين تبديل كردند، و همسران در دوران انقلاب و دوران جنگ تحميلى، شوهران خود را به انسانهاى مقاوم و مستحكم مبدّل ساختند. اين است نقش و تأثير زن بر روى فرزند و شوهر. اين، نقشى است كه زن مى تواند در داخل خانواده ايفا كند و جزو بزرگترين نقش هاست.»
لذا اين جايگاه زنانه در بستر سازي سبک زندگي اسلامي، در عرصه هايي موفق است که جامعه با حيثيت خانوادگي خود درگير مي شود.
چرا که در پيرو حساس شدن زن در دين مداري و حفظ آن، مسئله به ارزش خانوادگي تبديل مي شود. زماني که زن ها جلودار معرکه باشند؛ يعني اگر مرد از زن جلو نزند، از او ضعيف تر است؛ همچنين براي تضعيف روحيه دشمن است که يعني شما با زن و بچه مردم طرف هستيد.
درست مانند آنجا که امام حسین(علیه السلام) همراه با کاروان، فرزندان و همسر خود را نیز به همراه برد، تا به دشمن بفهماند با چه کسانی قصد جنگ و ظلم در پیش گرفته اند و این نیز یک حرکت تاکتیکی برای تضعیف روحیه ی دشمن بود.