بانوی دو عالم؛ الگوی فرا اخلاق در سبک زندگی عاشورایی
از جمله مباحث مربوط به اخلاق، فرا اخلاق است.
مطلق گرایانی چون شهید مطهری بر این باورند که معیار ارزشمندیِ افعال و داوری درباره ی آن ها در خودِ ذاتِ آن ها نهفته است؛ نه خارج از آن1
حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) نیز طبق شواهد موجود؛ مطلق بودن گزاره های اخلاقی را می پذیرند و قائلند: گمان، ذوق و سلیقه مردم، دخالتی در جنس واقعی اعمال ندارد.2
و این بدان معناست که هرچقدر هم فرد، کار خودش را نیک بداند و در صدد توجیه آن برآید، به هیچ وجه زشتی عمل آنان را ازبین نخواهد برد.
در همین راستا ایشان؛ فلسفه ی حج را برپایی دین، عدل را برای آراستن و پیوستن دل ها، اطاعت از اهل بیت را برای ایجاد نظم در میان مردم، و امامتشان را برای دوری از تفرقه، جهاد را مایه ی عزت اسلام، صبر را برای نیل به اجر الهی؛ امر به معروف را برای مصلحت مردم؛ نیکی به پدر و مادر را برای مصونیت از خشم خدا؛ صله ی ارحام را برای فزونی و خیر و برکت و….. دانسته است.3
حضرت فاطمه(سلام الله علیها) پس از تبیین فلسفه احکام، با اشاره به آیه ی 102 سوره آل عمران،مردم را به التزام فرامین الهی فراخوانده است.
حال بیایید بیاندیشیم ما به عنوان طلبه، به چه مقدار راه ایشان را برای تبلیغ دین الهی پیش گرفته ایم؟؟ آیا مانیز فلسفه و اسرار احکام را برای مردم بازگو می کنیم….برای فرزندان خود چه طور …..
1- ر.ک: مجموعه آثار شهید مطهری، تهران، انتشارات اسلامی،1367- 705-710
2- طبق استناد آن حضرت به آیه 104 سوره کهف: «یحسبون أنَّهُم یحسنون صُنعاً»
3- محمد بن جریر،طبری امامی،113دلائل الامامه،قم،1413ق،محمدبن حسن، طوسی،احتجاج،ج1، ص 134