نقش روحی و احساسی زنان
يکي از بزرگان چنين مي گويد: «احساسات زن از مرد جوشان تر است، زن از مرد سريع الهيجان تر است؛ يعني زن در مورد اموري كه مورد علاقه يا ترسش هست زودتر و سريعتر تحت تأثيراحساسات خويش قرار مي گيرد و مرد سرد مزاج تر از زن است. بنابراين احساسات زن بي ثبات تر از مرد است .زن از مرد رقيق القلب تراست و فورا به گريه و احياناً به غش متوسل ميشود.»(محمد باقر محمدی، تحقیق و بررسی پیرامون استعدادهای زن، همان،صص62-56)
لذا زن به جهت رسالت اصلي خود که توليد مثل و پرورش کودک در دامان پر مهر و محبت خويش مي باشد، بايد روحيات لطيف و ظريف و در عين حال انعطاف پذير داشته باشد.(سید مجتبی هاشمی رکاوندی،مقدمه ای بر روانشناسی زن،صص61و 60)
بدين جهت مردان از لحاظ عواطف انساني در مقايسه با زنان به شدت ضعيف مي باشند. زیرا زن به دليل وجود عاطفه بيشتر از نعمت حس ديگر خواهي برخوردار است [و طبق تربيت ديني ] اين حس، او را از اميال غريزي و ميداني دور ساخته، به محور وارستگي روحي و معنوي نزديک ترکرده و همين احساس او را به تعاليم مذهبي [و اجراي فرهنگ سازی عاشورایی] متمايل تر مي سازد.(هادی، حسینی،علی احمد راسخ، حمید نجات؛ کتاب زن ، تهران: امیرکبیر،ص427)
وزن با تعديل عاطفه خود و حتي غلبه بر آن، براي حفظ اسلام که از اهم واجبات است ، اقدام به امر به معروف و نهي از منکر فرزندان خود و گاه جامعه در راستاي فرهنگ سازی اقدام مي نمايد وباعث دمیدن روح تازه در کالبد مردم خفته و مرده می گردد.
بنابراين زن ها از نظر آماري نفوذ پذيرتر از مردان هستند و علت اين نفوذ پذيري يکي از مواردي است که در روانشناسي زن مورد توجه قرار گرفته است (محسن جهانگیری، بررسی تمایز های فقهی زن و مرد، قم:بوستان کتاب، ص 353)؛
روانشناسان اجتماعي بر اين باورند که زنان به مراتب بيش از مردان نفوذ پذيرند به ويژه در موقعيت هايي که زير فشار ديگر اعضاي گروه باشند، آسان تر از مردان تحت تاثير قرار گرفته و تغيير عقيده مي دهند. پروفسور ريك، روانشناس مشهور آمريكائي مي گويد:«يك مرد هميشه ميخواهد كه زن مورد علاقه اش را به دين و مليت خود درآورد. براي يك زن همان قدر كه تغيير دادن نام خانوادگي اش بعد از ازدواج آسان است، عوض كردن دين و مليت به خاطر مردي كه دوستش دارد آسان است(مقدمه ای بر روانشناسی زن،ص 106)(برهمين اساس طبق آيات زن مسلمان نمي تواند با مرد غير مسلمان ازدواج کند ولي مرد مسلمان حتي مي تواند با زني از اهل کتاب نيز ازدواج کند) .»( مرتضی، مطهری، نظام حقوق زن در اسلام، صص 167و 166)
از مطالب مذکور چنين استيفاد مي گردد که زن از مرد مذهبي تر، پرحرفتر و ترسوتر و تشريفاتي تر است (. نظام حقوق زن در اسلام ،همان، صص 165و 164.). به گونه اي که گرايش به دين در ميان زنان بيشتر از مردان است و آن ها در امور ديني، فعاليت بيشتري دارند(روان شناسی اختلافی زن و مرد، ص106؛ روان شناسی رشد بزرگسالان در فراخنای زندگی، ص25). لذا روح عاطفي و هيجان پذير آن ها و نيز جنبه ي معاشرتي بيشتر در آنان موجب مي شود که در ايمان و دين باوري، رضايت خاطر ويژه اي به دست آورند(روان شناسی اختلافی زن و مرد، ص95.)؛ پس ترويج فرهنگ سازی عاشورا در میان فرزندانشان و یا جامعه توسط زنان آگاه، مطلوب تر و آسان تر است.
همانگونه که دفاع زنان در انقلاب اسلامی ایران؛ خود شاهدی زینب وار گونه بر مشارکت زنان در امر فعالیت های دینی و مذهبی در ترویج فرهنگ عاشورا در دوران معاصر بود. لذا مصادیق و آشنایی با نقش زنان و نحوه عاشورایی پرورش دادنشان در قسمت نقش اجتماعی بانوان خواهد آمد. إنشاءلله